{ "title": "Teravih Farz Mıdır", "image": "https://www.farzlar.gen.tr/images/teravih-farz-midir.jpg", "date": "19.01.2024 00:24:12", "author": "gökhan gülkal", "article": [ { "article": "

Teravih farz mıdır, bu sorunun cevabı için ilk önce kelime kökünden başlayalım; teravih ‘huzur duymak', ‘istirahat etmek', ‘dinlenmek', ‘sevinmek' ve ‘kolaylaştırmak için nöbetleşe yapmak' gibi anlamları olan tervîha kelimesinin çoğuludur. Ramazan ayında yatsı namazının son sünnetinden sonra kılınan teravih namazının ve her dört rekâtından sonra biraz istirahat edildiği için bu adı almıştır.

Hadis kaynaklarında peygamberin eşi Aişe'nin ResulAllah'ın ramazan ayı içinde ya da diğer vakitlerde geceleri on bir rekâttan fazla namaz kılmadığını söylediği rivayet olunur.

Yine Aişe'den gelen bir rivayet göre ResulAllah bir ramazan gecesi mescitte nafile namazı kıldı ve ashabdan büyük bir kısım da ona uydu. Sabahleyin sahabe kendi arasında“Allah Resulü geceleyin mescitte namaz kıldı” diye konuştu. Sonraki gece ResulAllah tekrar namaz kıldı. Katılanların sayısı iyice arttı. Üçüncü veya dördüncü gece halk yine toplandı. Öyle ki mescid artık insanları alamayacak duruma gelmişti. Ancak Peygamberimiz o gece yanlarına çıkmadı Sabah olunca: \"Yaptığınızı gördüm. Size çıkmamdan beni alıkoyan şey, namazın sizlere farz olmasından korkmamdır\" dedi.

Bu konuda bize ulaşan rivayetlerde ResulAllah'ın ashaba kıldırdığı namazın rekât sayısı bildirilmemiştir. Bununla birlikte ResulAllah hadiste geçen olaya kadar nafile namazlarını mescitte kılmamıştır. Kendisinin Ramazan ayının son on günü itikâfta iken 11 rekât namazını mescitte kılmış, ashab da ona uymuştur. Bahsi geçen 11 rekâtın 3'ü vitir olduğuna göre kalan 8 rekâta bakarak ulemanın bir kısmı teravih namazı 8 rekâttır demektedir. Ancak nafile namazlar için kesin rekât sayısı belirlemek uygun değildir.

Peygamber vefat edinceye kadar bir daha Ashaba Ramazan'da ya da diğer gecelerde nafile namaz kıldırmamıştır. Ancak hadis kaynaklarına göre ResulAllah ramazan gecelerinde nafile namazı kesin olarak emretmemekle birlikte iman ederek ve sevabını yalnızca Allah'tan bekleyerek Ramazan ayını ibadetle geçirmeyi şiddetle tavsiye ve teşvik ederdi. Peygamberin sağlığında Ebu Bekir'in hilafeti boyunca ve Ömer'in hilafetinin ilk yıllarında teravih namazı kılınmamıştır.

Hadis rivayetleri Halife Ömer'in Ramazan geceleri mescitte ayrı ayrı ve küçük topluluklar halinde namaz kılan Müslümanlara namaz kıldırması için bir imam atadığı ancak kendisinin bu namazı hiç kılmadığını bildirmektedir. Bu bilgilerin ışığında Teravih farz mıdır? Sorusuna hayır cevabını çok rahat bir şekilde verebiliriz.
" } ] }